Forretningsorden

Forretningsordenen gælder fra konstitueringen 27. marts 2025

1.0 Retningslinjer for lokalrådets arbejde

1.1 Antal ordinære møder
Det tilstræbes, at der afholdes ordinært møde i Lokalrådet den første mandag i hver måned, dog undtaget juli. Dato, sted og tidspunkt for møderne offentliggøres senest 14 dage før afholdelsen.

1.2 Indkaldelse, dagsorden m.v.
Formanden foranlediger indkaldelse til de ordinære møder mindst 2 dage før mødets afholdelse.
– Indkaldelsen ledsages af dagsorden samt relevant bilagsmateriale.
– Punkter der ønskes optaget på dagsordenen skal være formanden i hænde senest 5 dage før mødets afholdelse.
– Møder udover de 11 ordinære møder afholdes efter behov.
– I særlige tilfælde kan formanden træffe beslutning om, at en sag afgøres ved skriftlig høring (f.eks. elektronisk). – Modtagne mails skal så vidt muligt besvares inden 4 dage.
– Spørgsmål af økonomisk art, skal altid drøftes/besluttes på møder, evt. ved ekstraordinær indkaldelse.
– De valgte suppleanter indkaldes og deltager i alle møder, dog kun med stemmeret ved forfald af rådsmedlemmer.
– De ordinære lokalrådsmøder er åbne for alle interesserede i sognet, og sognets foreninger og institutioner inviteres til at deltage med en repræsentant til møderne – dog skal man melde sin ankomst til lokalrådets formand senest fem dage før mødet med angivelse af et eventuelt punkt til dagsordenen, såfremt man ønsker noget bestemt behandlet på mødet.

1.3 Ledelse af møderne
Sekretæren leder lokalrådets møder. Ved sekretærens forfald træder et andet medlem til som mødeleder. Ordstyreren sørger for at dagsorden overholdes.

1.4 Beslutningsdygtighed
– Lokalrådet er beslutningsdygtigt, når mere end halvdelen (3) af rådet er til stede.
Det er en klar målsætning for rådet at alle beslutningssager afgøres i enighed. I tilfælde, hvor dette ikke er muligt, besluttes sagen ved simpelt stemmeflertal.

1.5 Indkaldelse af ”særligt sagkyndige”
I tilfælde, hvor der er behov for at trække på sagkyndige under et punkt på dagsordenen, kan formanden indkalde sådanne til at deltage under det konkrete punkts behandling.

1.6 Referater
Der føres beslutningsreferater over Lokalrådets møder og beslutninger truffet ved skriftlig høring.
Referatet udsendes hurtigst muligt efter mødet. Indsigelser til referatet skal være sekretæren i hænde senest 4 dage efter udsendelsen.

1.7 Afbud til møder
Afbud til møder skal ske på mail eller telefonisk til formanden eller næstformanden.

1.8 Anvendelse af ad hoc-udvalg og arbejdsgrupper
Lokalrådet kan nedsætte ad hoc-udvalg/arbejdsgrupper, også med deltagelse af folk uden for Lokalrådet, med henblik på at udarbejde beslutningsoplæg til Lokalrådet eller gennemførelse af konkrete projekter.

1.9 Fælles foreningsmøder
Der søges gennemført ét årligt møde med alle øvrige foreninger, institutioner, skole og interessegrupper i lokalområdet.

1.10 Godkendelse af forretningsorden samt ændringer i denne
Forretningsordenen vedtages af rådet. Den gennemgås en gang årligt i forbindelse med konstitueringen, hvorpå den godkendes af Lokalrådet.

1.11 Dagsorden
Dagsorden skal indeholde følgende: 1. Godkendelse af referat og dagsorden, 2. Nyt fra Formanden, 3. Nyt fra Kassereren, 4…. Øvrige punkter samt Eventuelt.

2.0 Lokalrådets organisering

2.1 Lokalrådets konstituering
Formand: John Jørgensen

Næstformand: Anne Marie Larsen

Sekretær: Mette Jensen

Medlem: Robert Kaas

Medlem: Christian Alexander Skaarup-Kjellerup

Suppleant: Jørgen F. Rasmussen

Lokalrådet har indgået aftale om kassererposten med Bjørge Olsen

2.2. Lokalrådets underafdelinger og faste opgaver

Hjemmesiden og facebookgruppen: Alex og Jørgen

Tårnborgbladet: Jørgen

Tårnborg Vandreklub: Jørgen og Anne Marie

Naturområdet Ørnumbakken: John

Trafiksikkerhed: John og Anne Marie

Violvejsparken: Alex

Sankthans-arrangement: John og Anne Marie

Hjertestarterkursus: Anne Marie

Nytårsløb: Alex, Anne Marie, Jørgen

Affaldsindsamling: Jørgen

Middelalderbyen Tårnborg: Yvonne, Henning C, Jørgen

Stier i Tårnborg: Charlotte, Thomas H, Niels G. Mortensen Bo Bagge og Jørgen